Pictura pe sticla

Pictură pe sticlă (icoană tradițională, pictură naivă)

De ce pictură?

Pictura ne introduce în lumea culorilor, a contrastelor, a gamelor cromatice, precum și în arta grafică. La atelierul de pictură pe sticlă, copii vor învăța noțiuni de cromatologie, elemente de limbaj plastic, pictură, pata de culoare, noțiuni de patrimoniu cultural. De asemenea, culorile și imaginile transmit emoție. Emoție, care transpusă în pictură, devine o pârghie ce unește mentalul cu partea afectivă.

Beneficiile atelierelor de pictură sunt diverse:

  • Percepția vizuală. Pictura exersează abilitatea de a distinge între tonurile și intensitățile culorilor, capacitatea de a observa și evalua raporturile dintre mărimi sau forme, precum și relațiile dintre culori. Aceste abilități îl vor ajuta și îl pot pregăti pe copil pentru diverse profesii: designer, arhitect, fotograf etc.
  • Reprezentarea tridimensională a obiectelor. Copiii își exersează abilitatea de a reprezenta și percepe obiectele tridimensional. Ceea ce îi va ajuta să înțeleagă mai ușor principiile geometriei în spațiu.
  • Coordonarea motorie și abilitățile motrice fine. Liniile desenelor realizate de copii solicita din ce în ce mai mult precizia, viteza și controlul mișcărilor.
  • Atenția la detalii. Concentrarea atenției atât la detaliile pe care le desenează, cât și la detaliile obiectelor din jurul lor. Copiii învață să privească lumea dintr-o nouă perspectivă, mai cuprinzătoare.
  • Exprimarea emoțiilor. Pictura este folosita în terapia copiilor, ajutându-i pe aceștia să își exprime, recunoască și gestioneze emoțiile prin intermediul culorilor și formelor.
  • Creativitatea. Copilul învață să apeleze la imaginație, să vadă lucrurile din perspective diferite, să gândească neconvențional, iar toate aceste lucruri îl pot ajuta mai târziu în procesul de învățare și de rezolvare a problemelor.

Structura cursului: 

  1. Preambul: noțiuni de cromatologie și elemente de limbaj plastic
  • Elemente de limbaj plastic, identificarea lor în contexte familiare. Limbajul artiștilor.
  • Ce este planul. Noțiuni geometrice în plan. Geneza artei.
  • Schițe și compoziții tematice în care studiem îndeaproape: punctul, linia, arta grafică, linia ca element singular.
  • Linia în contextul unei mulțimi de linii. Tehnici grafice: creioane colorate, cariocă sau peniță.
  • Culorile calde și culorile reci. Despre imaginea mentală. Imaginea psihică

 

  1. Pictura. Pata de culoare. Descriere, experimente.

Tehnici de expresivizare în vederea realizării compozițiilor pe sticlă: pata spontană (stropirea pe suport uscat și pe suport umed); tehnici care implică difuzia; dactilopictură; simetria; pata de culoare elaborată (pata decorativă); pata plastică; tehnica acuarelei.

 

  1. Noțiuni de patrimoniu cultural: „Cum e cu lăzile de zestre”
  • Pictura naivă. Interpretarea unui motiv literar în varianta plastică.
  • Icoana pe sticlă. Prezentare, documentare.
  • Icoana- izvod
  • Icoana transpusă pe sticlă. Prepararea sticlei, contur, culoare.
  • Realizarea de variante de compoziții: portretul, figura întreagă, compoziția cu personaje multiple, scenă cu peisaj
  • Tehnici de integrarea și decorare a ramelor în stil tradițional.
  • Valorizarea efortului propriu: realizarea unei expoziții.